tisdag 18 december 2012

Mössa och garnboll

Hej!
Mössan tar sig.... för mig i en väldigt snabb takt. För någon dag sedan var jag helt stickfixerad och då blir det lite av det naturligtvis! En himmla skönt garn att sticka i tycker jag.


 På toppen av den här mössan ska det finnas en garnboll. Lite naivt har jag trott att alla kan väl göra garnbollar... men så är det inte alls. Så jag har gjort en liten beskrivning av arbetsföljden...

Börja med att rita upp två cirklar på en bit kartong. Behövs ingen speciell sort, flingkartong blir jättebra. Jag har använt en kopp som är 9 cm i diameter. I mitten har jag sedan på frihand ritat en egen cirkel med ca 3 cm i diameter. Klipp ut dem.


Lägg samman dem och börja vira garn runt, runt. För att det inte ska ta hur lång tid som helst gör jag garnet fyrdubbelt. 


När du har snurrat runt så mycket garn du vill ha i bollen så ska du putta undan garnet så att du kan komma emellan kartongskivorna med sax. Klipp upp garnet. Ta det lite lugnt så att garnet inte far i väg.

När det är uppklippt så tar du ett starkt garn och lägger emmellan kartongskivorna. Jag brukar ha ett riktigt starkt bomullssnöre. Nu ska du knyta samman allt garnet och då fär du spänna för allt vad garnet håller. Kyt ordentligt. I bland kan det vara bra att vara två; en som håller och en som knyter jättehårt.


När du knutit kan du lossa skivorna. Det smidigaste är tyvärr att riva sönder dem, bit för bit.

Nu kan du fluffa till din boll och putsa bort det du inte tycker ska vara där.


Snart har jag en färdig mössa. Varm och go....

Inga kommentarer: